Toegankelijke en inclusieve prentenboeken

Als logopedist of leerkracht ken je het aanbod aan prentenboeken, maar vraag je je wellicht af hoe je dat kunt inzetten bij kinderen met een communicatieve, auditieve of visuele beperking.

Prentenboeken leren kinderen belangrijke basisvaardigheden door de emotionele, cognitieve en sociale functies van een verhaal. Prentenboeken sluiten nauw aan bij de belevingswereld van kinderen en gaan meestal over sociaal-emotionele onderwerpen. Kinderen krijgen daardoor inzicht in gevoelens, ervaringen en emoties. Daarnaast zijn prentenboeken vaak informatief waardoor er ook nieuwe dingen geleerd worden.

Voor kinderen met een visuele beperking kan bij reguliere prentenboeken de vertaling naar braille missen en zijn ze afhankelijk van een beschrijving van een volwassene om te ‘zien’ wat er staat. Voor kinderen met een communicatieve beperking is het juist lastig om niet alleen de tekst zelf maar ook de context te begrijpen van het verhaal dat wordt verteld.

Tactiel prentenboek als oplossing

Tactiel gemaakte prentenboeken lossen een deel van deze problemen op. Door de toevoeging van tastbare illustraties wordt het prentenboek letterlijk voelbaar. Maar net zo belangrijk is de leeswijzer, die houvast biedt bij het samen lezen. Hierbij valt te denken aan het voorspellen van de afloop van een verhaal, het herkennen en uitbeelden van emoties en/of het bespreken van synoniemen of gezegdes.

Uit een tekening kan ook een hoop informatie worden afgeleid. Door aandacht voor de wisselwerking tussen tekst en illustraties mee te nemen in de leeswijzer biedt één prentenboek volop mogelijkheden om ingezet te worden in het onderwijs. Op die manier kan op een plezierige, ongedwongen manier worden gewerkt aan communicatieve vaardigheden en wordt kennis van de taal vergroot. De leeswijzer geeft een uitgebreide introductie voor diegenen die nog niet zo bekend zijn met voorlezen aan deze doelgroep.

De prentenboekensets

PrentenboekenPlus levert prentenboekensets met een educatieve inslag. Deze prentenboeken hebben als doel het uitlokken en bevorderen van communicatie.

In totaal zijn er 16 verschillende titels om uit te kiezen. PrentenboekenPlus bewerkt niet alleen bestaande prentenboeken, maar we schrijven ook in eigen beheer verhalen en geven die uit. Het prentenboek met voelbare illustraties wordt samen geleverd met het originele prentenboek, een bijpassend voorwerp en een leeswijzer. Deze elementen vullen elkaar aan en vormen samen een complete prentenboekenset die als één geheel gebruikt kan worden Iedere drie maanden ontvang je een nieuwe set. Aan het einde van elk schooljaar retourneer je de prentenboekensets die je nog in bezit hebt.

De innovatieve leeswijzer

Bij elk prentenboek wordt een leeswijzer geleverd die een PrentenboekenPlus prentenboek écht bijzonder maakt. De leeswijzer biedt de voorlezer extra handvatten om de beleving van het kind verder te verrijken en te ontwikkelen.

Per pagina uit het prentenboek wordt benoemd waarop gelet kan worden. Denk hierbij aanhouding of gezichtsuitdrukking van het hoofdpersonage of aan het stilstaan bij een moeilijk of bijzonder woord en dat extra te benoemen. De leeswijzer is innovatief omdat door deze actief te gebruiken communicatie wordt uitgelokt bij het kind.

Wat kost PrentenboekenPlus?

PrentenboekenPlus is een stichting zonder winstoogmerk en ontvangt bijdragen van donateurs. Dankzij die bijdragen kunnen wij instellingen in het basis- en speciaal onderwijs vier keer per jaar een gratis prentenboekenset aanbieden. Maar ook logopedisten en andere beroepsgroepen kunnen onze prentenboeken inzetten tegen een kleine bijdrage.

Vragen? Antwoorden!

We krijgen veel vragen van geïnteresseerden. We hebben daarom een sectie met veelgestelde vragen. Staat het antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op, we beantwoorden vragen graag.