Leer sneller Nederlands met PrentenboekenPlus

Prentenboeken zijn uitermate geschikt voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud waarvoor Nederlands niet de eerste taal is. Prentenboeken bevatten herkenbare thema’s en rijke tekst. Wij ontwikkelen aangepaste prentenboeken voor kinderen met communicatieve beperkingen, voorzien van een speciale handleiding om stil te staan bij de belangrijke eigenschappen van elke bladzijde. Sneller en beter Nederlands leren was nog nooit zo leuk. PrentenboekenPlus leent prentenboekensets aan scholen in het speciaal basisonderwijs en regulier basisonderwijs. Tegen een kleine vergoeding kunnen ook logopediepraktijken en taalinstellingen onze prentenboeken ontvangen.

Hoe werkt PrentenboekenPlus?

PrentenboekenPlus is een unieke leermethode voor kinderen met een taalachterstand. Wij maken van bestaande en bekende prentenboeken toegankelijke en inclusieve prentenboeken. De prentenboeken worden speciaal bewerkt met voelbare illustraties die tot de essentie zijn teruggebracht, waardoor er een grotere focus wordt gelegd op beeld-tekst combinaties.

Het aangepaste prentenboek wordt samen met het reguliere prentenboek, een voorwerp en een handleiding geleverd. Het voorwerp heeft altijd een directe link met het hoofdonderwerp van het prentenboek. De handleiding geeft de voorlezer extra tips en handvatten voor het bespreken van onderwerpen die op elke pagina zichtbaar zijn. Dit zorgt voor een directe koppeling tussen tekst en prenten.

Kinderen waarbij Nederlands niet de eerste taal is, kunnen met deze methode sneller Nederlandse woorden koppelen en leren plezier te beleven aan het samen praten over ‘dingen’ uit hun dagelijkse leef- en ervaringswereld. Hierdoor neemt de woordenschat snel toe. Zodra de woordenschat groot genoeg is wordt er extra aandacht besteed aan taalvaardigheden zoals zinsopbouw.

Let op!

Voel, lees en leer met PrentenboekenPlus

PrentenboekenPlus stimuleert de taalontwikkeling op een Multi sensorische manier. Het prentenboek wordt voorgelezen waardoor het kind actief luistert. De prenten in het boek zijn voelbaar en bewerkt met speciaal reliëf waardoor er de tastzin wordt uitgedaagd. Het voorwerp heeft een directe connectie met het verhaal. In de handleiding wordt er nadruk gelegd op bijzondere woorden, houdingen van de personages, verschillende uitdrukkingen en rijm in het prentenboek. Zo wordt het kind op meerdere vlakken tegelijkertijd gestimuleerd waardoor het taalniveau snel groeit en veel van de nieuwe taal opsteekt!

Toepassing PrentenboekenPlus in een NT2 training

In de NT2 training wordt al veel gebruik gemaakt van diverse hulpmiddelen. PrentenboekenPlus is hier een zeer goede aanvulling op. Meertalige kinderen kennen hebben vaak al een woordenschat in hun moedertaal, dit heeft als groot voordeel dat dit direct te koppelen is met een nieuwe taal. De prentenboeken zijn geschikt voor de leeftijd van 4 tot 8 jaar en vormen een goede basis voor de ontwikkeling van een Nederlandse woordenschat en taalbegrip. Ze bevatten thema’s waar kinderen dagelijks mee te maken krijgen zoals emoties, leren en ontdekken. Het haakt meestal ook in op het thema in de klas, hierdoor is er een directe link tussen thema’s in de klas en tijdens de begeleiding. Dit is een extra stimulans meer Nederlands te spreken, wat uiteindelijk het doel is van een NT2 training.

Omdat de prenten zijn teruggebracht tot de essentie en voorzien zijn van voelbare lijnen en grote letters, zijn de afbeeldingen te begrijpen en is de moedertaal ook te koppelen aan de Nederlandse taal. Door dit te integreren in de NT2 training wordt de Nederlandse taal sneller eigen dan dat ze dit enkel in de klas krijgen aangeboden. We zien in de praktijk dat dit resulteert in sneller taalbegrip en wegwerken van een taalachterstand. Als dit voor het zevende levensjaar goed wordt ingezet heeft dit veel voordelen voor de toekomst waaronder een grotere kans van slagen op de basisschool èn in vervolgonderwijs

In de NT2 training wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van voorwerpen. Elk prentenboekenset bevat één of meerdere voorwerpen die bij het prentenboek passen. Hierdoor wordt de interesse van het kind vaak al direct gewekt en geeft aanleiding om een gesprek te starten. Dit heeft een bewezen positief effect op de taalontwikkeling en maakt het natuurlijk ook extra leuk om te leren!

Schmidt Couke

Logopedist bij Taalreis

‘PrentenboekenPlus is een zeer waardevolle toevoeging in mijn behandelingen. Ik probeer steeds een boek te kiezen dat ook past binnen het thema van de klas. Daarnaast vind ik het belangrijk dat tijdens het voorlezen taal en communicatie wordt uitgelokt en gestimuleerd: wat zie je en/of wat voel je? Dat is hoe PrentenboekenPlus bijdraagt en hierdoor pikken kinderen de Nederlandse taal veel sneller op. Al hebben ze maar één nieuw woord geleerd die dag is dit voor mij al een stap in de goede richting.’

Innovatieve leeswijzer

Al onze prentenboeken zijn voorzien van een speciale leeswijzer, die wordt ook wel handleiding genoemd. In de leeswijzer staan – per pagina uit het voorleesboek – verschillende tips en aanbevelingen om een verhaal te beleven, te begrijpen en de betekenis te ontdekken. Niet alleen plezier is belangrijk bij het lezen, de prentenboeken bieden volop aanknopingspunten om vanuit educatief oogpunt het verhaal te benaderen. Zo geeft de leeswijzer bijvoorbeeld tips over het uitleggen en nadoen van de lichaamstaal van de personages uit het prentenboek.

De leeswijzer biedt ook een bredere basis voor verhaalbegrip en inspiratie om communicatie tussen kind en voorlezer op gang te brengen. In het geval van het prentenboek Held op sokken nodigt de leeswijzer bijvoorbeeld uit om voorkennis te activeren door de kinderen te vragen wat zij al weten over kastelen en ridders. Door open vragen te stellen worden de leerlingen gestimuleerd om zelf na te denken en daarover te praten.