Innovatieve leeswijzer

Al onze prentenboeken zijn voorzien van een speciale leeswijzer. In de leeswijzer staan – per pagina uit het voorleesboek – verschillende tips en aanbevelingen om de leesbeleving verder te verrijken. Dee prentenboeken bieden volop aanknopingspunten om vanuit een educatief uitgangspunt het verhaal te benaderen. Zo geeft de leeswijzer bijvoorbeeld tips over het uitleggen en nadoen van de lichaamstaal van de personages uit het prentenboek.

Ook biedt de leeswijzer een bredere context voor verhaalbegrip en inspiratie om communicatie tussen kind en voorlezer op gang te brengen. Bij het prentenboek Held op sokken nodigt de leeswijzer bijvoorbeeld uit om voorkennis te activeren door de kinderen te vragen wat zij al weten over kastelen en ridders. Door open vragen te stellen worden de leerlingen gestimuleerd om zelf na te denken en daarover te praten.

Held op sokken

Een voorbeeld van een bewerkt tactiel prentenboek is Held op sokken. Dit prentenboek is geschreven door Bette Westera en van illustraties voorzien door Thé Tjong-Khing. Het verhaal gaat over verschillende ridders die samen in een kasteel wonen. Iedere ridder doet erg stoer over zijn heldendaad. Ridder Roderik blijft in het kasteel om huishoudelijke klusjes te doen. Omdat hij niet zo van opscheppen houdt, hebben de jonkvrouwen geen oog voor hem. Totdat een jonkvrouw vraagt wie de lekkere gehaktballetjes heeft gemaakt. Zo komt het dat Roderik er vandoor gaat met een mooie vrouw, terwijl de andere ridders alleen achterblijven. Het voorwerp bij dit prentenboek is een knuffel in de vorm van een draak.

Ontwikkeling en plezier

De lichaamstaal van de verschillende ridders die een rol spelen in het prentenboek geven aanleiding om te imiteren. De opdrachten laten het kind ervaren wat de betekenis van een bepaalde houding is. Dit zorgt niet alleen voor verdere taalontwikkeling, maar ook voor veel plezier in de klas! Plezier bij het lezen is belangrijk.

De prentenboeken met bijbehorende leeswijzer zijn vernieuwend. Het innovatieve aspect ligt in de aandacht die de methode heeft voor taalontwikkeling. De prentenboeken bieden talloze aanknopingspunten en strategieën om onderliggende concepten aan te bieden aan kinderen met een communicatieve beperking.  Het ruime palet aan prentenboeken heeft voor ieder wat wils: zowel prijswinnende prentenboeken als klassiekers en informatieboeken.